ȘTIRI Festivalul European de Film începe cu „Lecțiile Blagăi”, film inspirat de infracțiunile cunoscute ca Metoda Accidentul

De Ziua Europei, pe 9 mai, filmul Lecțiile Blagăi / Blaga’s Lessons, în regia lui Stephan Komandarev, deschide ediția 28 a Festivalului European de Film se lansează, la Sala Luceafărul din București. Filmul este o coproducție bulgaro-germană, recompensată în 2023 cu Globul de cristal pentru cel mai bun film, Premiul pentru cea mai bună actriță și Premiul Juriului Ecumenic la Festivalul Internațional de Film de la Karlovy Vary.

Scenariul filmului Lecțiile Blagăi este inspirat de infracțiunile prin telefon cărora le-au căzut pradă mii de pensionari români și europeni. Metoda Accidentul este o escrocherie prin care bătrânii sunt deposedați de sume mari de bani, după ce sunt convinși, prin telefon, de un necunoscut, că viața unui apropiat depinde de banii trimiși imediat, pentru a-l ajuta.

Regizorul Stephan Komandarev a declarat pentru revista Variety că el și mulți prieteni ai săi au persoane dragi care au căzut victime unor escrocherii de acest gen:

Se întâmplă destul de des. Am făcut cercetări serioase, am întâlnit multe victime, am discutat cu polițiști care lucrează la astfel de cazuri, chiar am reușit să vedem un adevărat escroc prin telefon. Sperăm că filmul nostru va sprijini serios prevenirea.”

Despre Festivalul European de Film

Festivalul va continua la Cinema Elvire Popesco și Cinema Union (10-15 mai) și la Cinemateca Eforie (11-12 mai) în București, dar și la Botoșani (Cinema Unirea), între 10-12 mai, la Târgu Mureș (Muzeul Județean Mureș – Secţia de Istorie (Cetate), Sala Multimedia), între 16-18 mai, la Sibiu (Filarmonica de Stat Sibiu, Sala Thalia și Forumul Democrat al Germanilor – Sala Oglinzilor), între 17-19 mai, la Chitila (Parcul Valea Mangului), între 17-19 mai, la Curtea de Argeș (La Conac), între 18-19 mai, la Brașov (Centrul Cultural Reduta), între 24-26 mai și se va încheia la Chișinău (Cinema Odeon), pe 8 iunie.

Proiecțiile din provincie beneficiază de acces gratuit.

La 35 de ani după 1989, amintirile momentelor de atunci tind să devină istorie. Am convingerea că unul dintre rolurile esențiale ale filmului este acela de a păstra memoria, de a urmări, prin obiectivul camerei, puterea transformativă a evenimentelor definitorii, cele care marchează crucial vremurile. Suntem la distanță de o întreagă generație și le suntem datori celor ce vin după noi să păstrăm această istorie, nu doar în arhive și manuale, ci și în discursul cultural. 
Cred că suntem norocoși că parteneriatul prețios pe care îl avem cu institutele culturale și ambasadele europene ne oferă prilejul să ducem acest discurs cinematografic, în afară de sălile bucureștene, în alte șase orașe din România care și-au manifestat dorința de a găzdui Festivalul nostru: Brașov, Botoșani, Chitila, Curtea de Argeș, Sibiu și Târgu Mureș. Nu în ultimul rând, vom fi prezenți la Chișinău, ca semn de sprijin și recunoaștere a parcursului european al Republicii Moldova. 
De altfel, este un obiectiv pe care îl voi urmări permanent în calitate de președinte EUNIC – global (rețeaua globală a institutelor și centrelor culturale din Europa) în mandatul pe care îl voi prelua începând de luna viitoare.” 

a declarat Liviu Jicman, președintele Institutului Cultural Român, în cadrul conferinței de presă de azi de la sediul ICR.

perfect-tour.ro

La conferința dedicată lansării noii ediții FFE au participat Cătălin Olaru (directorul artistic al 28.FFE), Laurențiu Damian (Președintele Uniunii Cineaștilor din România), Laura Napolitano (Vicepreședinta EUNIC România / Directoarea Institutului Italian de Cultură) și Mihai Sofronea (regizor, ambasadorul onorific al ediției).

Ediția cu numărul 28 a FFE propune un program generos și variat, cu 39 de lungmetraje de ficțiune, documentare și de animație și 2 calupuri de scurtmetraje britanice și croate. Dintre acestea, 34 de filme sunt prezentate în premieră națională. 

„În ultimii trei ani de FFE, creșterea a fost constantă: mai multe titluri selectate, mai multe filme premiate la festivalurile internaționale care contează, un număr mai mare de spectatori. După doi ani în care festivalul a oferit o panoramă a vârfurilor cinematografiei europene actuale, abordăm acum și o latură mai apăsat experimentală. „Întâlnire la Minsk” e filmat în plan-secvență cu un iPhone și recreează prima întâlnire a regizorului cu partenera lui. Dacă vrem să aflăm de ce a fost cadorisit în Cahiers du cinéma cu sintagma laudativă „psihopatul din Minsk”, avem o șansă în data de 11 mai la Cinemateca Eforie. Tot acolo, proiectăm două filme ca o motocicletă cu ataș: „Viver mal” și „Mal viver” ale lui João Canijo, acesta din urmă laureat cu Ursul de Argint la Berlin. Deși n-au nevoie să se sprijine unul pe celălalt pentru a sta în picioare, tabloul capătă contur doar dacă le privim în tandem, ceea ce nu înseamnă că peisajul devine complet. Un ultim exemplu, „Acțiune directă”, un documentar observațional cu o durată de peste 3 ore și jumătate, care n-a trecut neobservat anul acesta la Berlinale, unde a câștigat marele premiu al secțiunii Encounters.”, 

a declarat Cătălin Olaru, directorul artistic al FFE

Proiecțiile de filme vor fi completate de dezbateri, sesiuni de Q&A cu echipele filmelor și întâlniri cu invitații speciali. Printre aceștia se află regizorul bielorus Nikita Lavretski, una dintre vocile sonore ale noului cinema din estul Europei, numit de Cahiers du Cinema drept cel mai interesant gagman al scenei invizibile din Belarus. Filmul lui, Întâlnire la Minsk / A Date in Minsk, recompensat anul trecut cu premiul pentru cel mai bun film la Doc Lisboa, va fi proiectat sâmbătă, 11 mai, de la ora 16:00, la Cinemateca Eforie. 

viataverdeviu.ro

Și regizorii documentarului Mâine mă duc / Tomorrow I Leave, Maria Lisa Pichler, Lukas Schöffel, împreună cu protagonista acestuia, Maria Gliga, vor veni la București, la premiera organizată cu sprijinul Forumului Cultural Austriac, pe 13 mai, de ora 20:00, la Cinema Union. Filmul, co-producție Austria-România, este un documentar despre sacrificiile pe care le face Maria pentru a trăi o viață bună.

În București, Festivalul se încheie cu Ziua Cinefemina, în care eforturile, talentul și creativitatea cineastelor sunt recompensate o zi dedicată exclusiv regizoarelor. Proiecțiile vor fi precedate de o dezbatere la care participă profesioniste din lumea filmului și experte din domenii conexe.

Continuăm tradiția de a avea un ambasador al Festivalului: un regizor român care ne propune o cheie proprie de descifrare a Europei, prin intermediul cinematografiei. Anul acesta, ambasadorul este regizorul Mihai Sofronea, al cărui cel mai recent film, Căutătorul de vânt, a fost distins în 2022 cu Premiul Fipresci la Festivalul de film de la Sofia.

„Spot-ul ediției din 2024 (n.r. a FFE) este o pastilă antiamnezie. Să nu uităm unde eram acum 35 de ani, după Revoluție. Datorită nouă, tuturor, s-au schimbat enorm de multe lucruri în România. Ni se pare că nu, dar realitatea este alta”,

spune Mihai Sofronea, regizor al spotului ediției 28.FFE.

În Bucureşti, biletele pot fi achiziţionate de la casele de bilete din cinematografe sau de pe platforma Eventbook, iar pentru Sala Luceafărul, de la casa de bilete şi online, de pe http://www.bilet.ro. În celelalte oraşe, accesul la proiecţii este gratuit.

Dă-i înainte cu Răsfoiala

FILM “Clubul crimelor de joi” cu Helen Mirren, Pierce Brosnan și Ben Kingsley, după romanul de Richard Osman

BUCUREȘTI Începe Festivalul Filmului European. Filmul care va inaugura ediția 27 este „The Pod Generation”, câștigător la Sundance

answear.ro


Lasă un comentariu