Recenzie Străinul, Stephen King SUPRANATURAL

Ficțiune, Thriller, Crimă, Supranatural

Evaluare: 5 din 5.

Unul dintre cele mai recente romane ale lui Stephen King, Străinul este un maraton de suspans de 700 de pagini în care “Regele” ne infirmă și cele mai solide convingeri despre ce ar trebui să se întâmple într-o poveste cu detectivi și cum se rezolvă o crimă.

Citesc ocazional câte un thriller pentru un divertisment de calitate și caut să nu ratez nicio apariție nouă de King. Cine l-a citit pe maestrul thriller-ului american știe ce vorbesc. Cu toate astea, Străinul a stat în bibliotecă mai bine de un an, timp în care am văzut și serialul făcut de HBO după carte. Filmul nu mi-a răpit nimic din plăcerea lecturii din două motive.

În primul rând, de când a devenit celebru, Stephen King scrie cât are el chef la o carte, nu cred că-și permite nimeni să-l editeze. Prin urmare, rezultă “cărămizi” precum cea de față, în care personajele sunt cizelate și atmosfera e construită în cel mai mic detaliu, într-un stil mereu original și inconfundabil.

Al doilea motiv, pentru care nu greșești cu nimic dacă vezi o ecranizare a lui King, înainte să-i citești cartea, derivă din ce am scris mai sus. Omul scrie atât de bine, încât e foarte greu să redai într-un film (chiar și serial) spiritul poveștii, viețile lăuntrice ale personajelor, contextul. De asta am fost adesea dezamăgit de ecranizările după cărțile lui Stephen King; cu câteva excepții, nu reușesc să egaleze lectura.

libris.ro

Ce e mai tare decât realitatea?

Suntem antrenați de decenii ca, atunci când citim o poveste polițistă sau vedem un film cu crime, să recunoaștem probele incontestabile care îl indică pe criminal. Iar atunci când Terry Maitland, un profesor și antrenor de baseball dintr-un mic oraș american, e acuzat de o crimă abominabilă comisă asupra unui copil, detectivul Ralph Anderson îl arestează direct pe stadion, în văzul comunității, pentru că probele sunt covârșitoare. Cititorul consimte. Există șase martori care l-au văzut pe Terry la locul crimei. Există filmări de pe camere de luat vederi care îl incriminează. Amprentele și ADN-ul său sunt pe corpul victimei. Fără doar și poate, blajinul antrenor de liga mică e un criminal odios. Sau?

King construiește cu talent atmosfera comunității din Flint City, cunoscuții, prietenii și familiile victimei și acuzatului, sub șocul crimei îngrozitoare. Iar tensiunea ajunge la paroxism atunci când apar noi dovezi, total opuse de cele prezentate în primele pagini. În momentul comiterii crimei, profesorul Maitland era la o conferință școlară într-un alt oraș. Există martori, probe video, amprente și ADN care confirmă asta. Există chiar și o știre filmată și transmisă la TV care-l arată pe acuzat vorbind la o conferință, exact când în Flint City un băiețel era ucis cu violență.

Detectivii, procurorul, avocatul suspectului și toți cititorii care și-au petrecut deja câteva ore cu povestea asta sunt siderați: cum e posibil ca cineva să fie și să nu fie, dovedit, autorul unei crime? Cum e posibil ca cineva să fie simultan în două locuri? Cum o s-o mai dreagă King și pe asta?

fashiondays.ro

Supranaturalul e cheia

Punem orice e inexplicabil pe seama supranaturalului. Ar putea părea o soluție facilă, de scriitor de mâna a doua, dar Stephen King nu dezamăgește. Pe măsură ce victimele se înmulțesc și tensiunea crește, iar cei mai experimentați investigatori înfruntă dileme irezolvabile, facem cunoștință cu un personaj mitologic și cu o istorie supranaturală care pare a fi singura explicație care rezistă, atunci când ai eliminat absurdul și ilogicul din ecuație.

Străinul este despre a explica inexplicabilul unor oameni care nu operează decât cu termenii realității, cu date verificabile, cu dovezi palpabile. E despre răsturnarea unor principii solide în situații excepționale și e despre un echilibru fragil al lumii guvernate de legi care țin Binele și Răul în balanță. E, nu în ultimul rând, un thriller remarcabil, fără clișee și teme răsuflate, ci cu personaje savuroase și întâmplări captivante, de savurat până la ultima pagină.

Trailer The Outsider, ecranizarea romanului Străinul de Stephen King

Străinul lui Stephen King a fost ecranizat de HBO în 2020 (The Outsider). Am văzut și serialul, am citit și cartea – merită ambele, în opinia mea. Serialul are o distribuție foarte bună (Ben Mendelsohn și Jason Bateman, printre protagoniști), iar cartea este varianta cea mai bogată a poveștii.

lensa.ro

Despre cel mai recent titlu de Stephen King citit de mine înainte de Străinul , Billy Summers, un alt thriller excelent, am scris AICI.

libris.ro

Articolul conține linkuri către librării online. Prin accesarea lor și plasarea unei comenzi, susțineți activitatea Răsfoiala.com generând un comision. Acest lucru nu modifică prețul produselor comandate

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica: