Recenzie Copiii de pe Volga, Guzel Iahina

Copiii de pe Volga… cum să vorbesc despre cartea asta, fără să “stric” ce a scris fenomenala Guzel Iahina? Am citit că ar fi o carte despre iubire… Copii de pe Volga este, înainte de orice, un îndrumar, un abecedar al tuturor lucrurilor despre care credem că sunt iubire, dar nu sunt și, abia către final, devine oglinda iubirii, la fel cum și noi, oamenii, învățăm abia după multe bătăi din picior, așteptări ratate și transatlantice de suspine că iubirea înseamnă să-i dai drumul celui iubit (poate învățăm).

Copiii de pe Volga spune povestea unui profesor care se îndrăgostește de-o elevă și pornește – așa cum e normal – o revoluție a dezgustului printre colegi, cunoscuți și vecini, locuitorii din micul Gnadental rusesc în care trăiesc cu toții. În ciuda vociferărilor și stigmei conservatoare, profesorul va deveni iubitul adolescentei, năucitor și satisfăcător de repede.

De fiecare dată când cumperi o carte sau altă bucurie prin Răsfoiala, devii ambasador al culturii într-o societate care și-a înstrăinat valorile esențiale.
Cu doar un click, ne ajuți să spunem lumii că noi credem în Carte. Credem în tihna refugiului în care ne adăpostește, în freamătul minții care ne îndeamnă să descoperim totul, în bucuria și râsul cu care ne alină, în puterea ei de a lucra în inimile și mințile noastre pentru Bine.

libris.ro

O poveste de dragoste despre eșecul de a iubi cu adevărat

Ce bine, ce frumos, ce ușurare! Pe voi nu vă seacă la inimă, când un scriitor își torturează personajele (și cititorii) vreo 300 de pagini (800 la Garcia Marquez) până înving destinul nemilos și trăiesc fericiți?! Nu vreți o poveste în care iubirea sfidează neînfricată lumea cea rea și cei doi rebeli fug departe, departe, acolo unde iubirea va putea să guverneze și să dăinuie nestânjenită?

Când am văzut cât de ușor au ajuns Bach și domnișoara lui să se iubească, mi-am zis: “Ăștia iar au tăiat filmul”! Cum făceau comuniștii în anii ‘80. Mai scoteau niște fragmente, ca să nu se prostească prea tare poporul cu ficțiunea. Deci avem “dragostea pe repede înainte”. Dar se poate oare iubire de mare viteză? Poți să fentezi satul, neamurile, autoritățile, vremurile, viața?! Chiar și așa, transfugi pe celălalt mal al Volgăi, izolați și departe de lumea neiertătare, oare se poate?

Anii trec și ei se iubesc liberi (oare?) și dom’ profesor Bach îi numără pe litere. Adică, în loc de cifre, le dă anilor câte un nume despre viața oamenilor de pe Volga. Ce sistem ingenios a inventat Guzel! Ce ușor am învăța istoria, dacă, în loc de cifre, am fi îndemnați să ținem minte evenimentul care a marcat acel an, cel mai important dintre ele – anul secetei, anul victoriei, anul inundațiilor și tot așa.

Sunt mulți germani ca Bach pe malul Volgăi. Aduși de Ecaterina cea Mare pentru a germaniza teritoriile, sfârșesc sărmanii coloniști… cum altfel decât rusificați de locuri și localnici. Și despre ei este cartea Guzelei Iahina, despre oameni transplantați, înghesuiți în case și identități alterne, din capriciile unor capete luminate.

Nu vă mai spun mai departe. Nu vreau să vă iau din plăcerea de a descoperi pe curat scriitura frumoasă a Guzelei. Ce poveste delicată și copleșitoare a salvat creatoarea Zuleihei, scriitoarea care și-a făcut o marcă personală din recuperarea unor istorii ale locurilor de care este legată sufletește și transformarea lor în povești pline de farmec!

Toate cărțile ei publicate la noi (minunata Zuleiha deschide ochii, Copiii de pe Volga și Trenul spre Samarkand) au la origine întâmplări tragice, uneori revoltătoare, ale eșecurilor noastre personale și / sau naționale de a ne respecta umanitatea, însă autoarea reușește, cel puțin în această carte, să contrapună dramelor personale și colective îndeajuns de multă lumină, încât să nu-și întristeze prea mult cititorii.

Salutări, răsfoitori!

Recomandări din categoriile Ficțiune istorică și Roman de dragoste

Elizabeth Finch, Julian Barnes